Træt vinterhumør

8 mar
Vinter Mørke (Foto: samvirke.dk)

Vinter Mørke (Foto: samvirke.dk)

Føler du dog uoplagt træt og sløv, kan det med stor sandsynlighed have noget at gøre med vinteren. Mørket og det kolde vejr kan virke ekstremt deprimerende for nogle mennesker. Det er oftest her det står stille med løbetræningen.

De primære symptomer der tyder på vintertræthed er større behov for søvn, mindre overskud og dårligt humør.

Du kan forbedre dit humør og din sløve tilstand ved at:

Komme ud i de lyse timer

Ifølge mange videnskabelige undersøgelser, viser det sig at hjælper på humøret, at komme ud i solen, når den endelig kommer frem. Benyt hver en mulighed på at komme ud i lyset og sug hver en solstråle til dig.

Du vil kunne mærke markant forskel på at løbe når det er lyst, end når det er mørkt. Sørg i den anledning for, at løbe i de lyse stunder, hvor solen muligvis viser sig.

Derudover kan belysning også hjælpe på humøret. Tænd godt op for lamperne, så du føler du ikke sløser hen i et mørkt rum.

Spise sundt

Kroppen mangler ofte D-vitamin om vinteren, og det kan have stor betydning for dit humør. Sollyset er dog ikke stærk nok til at danne D-vitamin, og derfor skal du tænke over hvad du propper i munden.

Blandt andet indeholder fede fisk D-vitamin, som vil styrke dit humør. Særligt laks, sild og makrel er D-vitamin-rig.

Derudover indeholder spinat, kartofler og andre jordknolde B-vitamin og de gode kulhydrater. Forarbejd kartoflerne og jordknoldene så lidt som muligt.

Blive ved med at træne

Det er vigtigt, at holde træningen i gang når det er vinter. Hvis du træner intensivt løb, bliver ikke blot dit løb styrket, det gør det mentale også.

Når du anstrenger dig i dit løb, får kroppen opbygget endorfiner og dopamin, som styrker dit humør.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *